avocatnet.ro: O documentare pe internet punctează următoarele lucruri despre tine: ești un om de marketing pur sânge, te apropii de 25 de ani de experiență în diverse proiecte ce-au gravitat în jurul conceptului de marketing în toate formele lui. Astăzi, conduci una dintre cele mai mari rețele de marketing afiliat din Europa, 2Performant.com. Internetul, totuși, spune doar o parte a poveștii. Dacă ar fi să te descrii în câteva paragrafe, ce ne-ai spune despre tine?

Dorin Boerescu: Dacă vorbim despre viața profesională, este simplu: sunt antreprenor. Fac antreprenoriat de când mă știu, îmi place să mă uit la potențialul unui business și să îl duc acolo, alături de echipă și parteneri. Am făcut asta în business-urile pe care le-am fondat și le-am crescut, iar de niște ani buni mă concentrez pe 2Performant. Aici potențialul mi se pare fabulos - în termeni de creștere și de posibilități, care sunt aproape nelimitate.

E un business care mi se potrivește, fiindcă se bazează pe câteva lucruri în care cred foarte tare:  democrație, transparență, performanță și tehnologia care le face pe toate posibile.

Cred în oamenii buni și încerc să fiu și eu unul dintre ei, în fiecare zi.

Alături de munca mea la 2Performant, susțin cât pot antreprenoriatul din România, în special cel din economia digitală: printre altele sunt membru în CA al iHunt Technology, o companie listată la BVB, și business mentor la Entrepreneurship Academy.

Cred în muncă și în perseverență. Sunt pasionat de tenis, urmăresc mai mulți jucători și am învățat mult de la ei. După părerea mea, tenisul seamănă cu antreprenoriatul: fiecare jucător e un antreprenor în tenis, are o echipă, o strategie, un buget, niște obiective, un plan. E fascinant să le urmărești deciziile marilor jucători, atât pe teren cât și în afara lui.

Îmi place să mă uit la stand-up comedy, încerc să nu iau lucrurile prea în serios tot timpul și să mă bucur de călătoria asta pe care o avem. Sunt foarte recunoscător pentru familia pe care o am și mă bucur foarte tare că în pandemie găsesc timp să joc tenis cu copiii mei din când în când.

Sunt un om norocos, care muncește mult. :)

Ne poti povesti, pe înțelesul omului obișnuit, ce e marketingul afiliat? E un concept care exista și înainte de-a fi mutat în mediul online?

D.B.: Ideea de a da un comision celui care îți aduce un client este, probabil, la fel de veche precum comerțul, iar ideea de a folosi acest model în publicitate este destul de veche și ea, însă până la apariția internetului măsurarea exactă a rezultatelor în vânzări ale publicității era foarte complicată.

În 1996 Amazon a lansat propriul program de afiliere, prin care oricine era dispus să promoveze oferta magazinului putea câștiga un procent din vânzările pe care le genera în mod direct. Sistemul a fost adoptat de foarte multe branduri la nivel global, prin programe proprii sau în cadrul unei rețele, cum suntem noi, industria de afiliere fiind astăzi una de zeci de miliarde de dolari.

Prin tehnologia de afiliere - cum este platforma construită de noi, 2Performant.com - știi exact cine îți generează vânzări dintre cei care te promovează și îi plătești doar pe ei. Dacă acum 12 ani, când ne-am lansat, sistemul era întâmpinat cu reticență, astăzi avem în platformă peste 600 de clienți, printre care corporații globale din telecom sau banking, dar și start-up-uri și campioni locali sau regionali.

Astăzi afilierea este în creștere rapidă la nivel global și în România. Până acum, afiliații au generat prin 2Performant 5 milioane de vânzări online, în valoare de peste 200 de milioane de euro, pentru care au încasat 14 milioane. E un ROI excelent, unul dintre cele mai bune din marketing.

Spre finalul anului 2020, 2Performant, compania fondata de tine, se va lista la Bursa de Valori București. E genul de bornă pe care își dorește să o atingă orice antreprenor crescut în umbra întâmplărilor din Silicon Valley. Ce înseamnă, pentru o companie, cotarea la Bursă și cum crezi că se va răsfrânge asupra activității voastre viitoare acest pas?

D.B.: Da, e un moment incredibil, orice companie de tehnologie visează la asta. Toată echipa noastră muncește mult și suntem cu toții foarte entuziasmați că am ajuns aici.

Listarea reprezintă pentru noi o etapă importantă din strategia de dezvoltare pe termen lung.

În primul rând, pentru că prin listare ne conectăm la o infrastructură de finanțare validată, care ne va ușura dezvoltarea rapidă pe care o întrevedem, bazată mai ales pe accelerarea tendinței de digitalizare și pe răspândirea comerțului online în următorii ani.

Zilele trecute un prieten mă întreba câți bani vrem să ridicăm de la bursă, noi anunțând că facem listare tehnică, urmată de o majorare de capital. I-am răspuns că eu nu văd listarea ca pe o singură întâmplare, un one shot. Ne listăm pentru că vrem să folosim mecanismele bursei pe termen lung, avem planuri de creștere care merită finanțate, oportunitatea este enormă.

Uite, îți dau ca exemplu Bittnet, care a ridicat peste 50 de milioane de lei prin diferite instrumente; la dimensiunea asta de finanțare ne uităm și noi pentru următorii ani.

Apoi, vrem să avem beneficiul evaluării companiei de către piață. Suntem susținătorii transparenței și performanței în business, avem încredere că echipa, produsul, viziunea și rezultatele bune de până acum vor fi bine primite pe Bursă.  

În plus, cred că este natural ca marketingul colaborativ să fie finanțat democratic și transparent, prin piața de capital.

Daca ar fi să accelerăm timpul și să ne trezim peste 10 ani de acum înainte, care sunt oportunitățile majore pe care le vezi pentru 2Performant? Pare că e genul de business care devine din ce în ce mai relevant, odată cu trecerea timpului și mutarea activității noastre în mediul online.

D.B.: Timpul ne ajută, într-adevăr. Pe măsură ce ecosistemul nostru a crescut, s-au schimbat și provocările în gestionarea relațiilor dintre utilizatori, iar noi am intervenit în permanență pentru a îmbunătăți și ușura experiența lor în platformă. Acest know-how pe care l-am căpătat în managementul unui întreg ecosistem complex devine generator de valoare adăugată tot mai mare, pentru că rezolvăm probleme tot mai rafinate pentru a ne ajuta utilizatorii să colaboreze.

Cred că aceste micro colaborări la distanță, pe care noi le facilităm acum între branduri și nativii digitali, vor deveni norma în marketing în următorii ani, pentru că media se va consuma preponderent online și totul va deveni mai ușor măsurabil în această industrie.

Dacă acum facem asta în special pentru publicitatea online, cred că pe viitor vom putea muta aceleași principii și în alte domenii din marketing, ceea ce ne deschide posibilități enorme.

La inceputurile pandemiei, timp de 64 de zile, 80 de oameni coordonați de Raluca Negrea, fondator Makesense, și de tine au devenit AjutorSpitale.ro. Voluntarii au stat de vorbă cu medicii 252 de ore și au validat peste 990 de cereri din partea lor, oferind, prin intermediul donatiilor atrase, sute de mii de echipamente de protectie si produse de igiena spitalelor din Romania, sute de mii de euro si mii de kilograme de mancare. V-ati prins, cu totii, intr-un joc de-a viata si moartea, iar ajutorul vostru s-a simtit, probabil, prin nenumarate vieti si destine salvate. Pentru asta, meritati multumirile romanilor. E ceva ce astepti in schimbul muncii tale din acest proiect? E ceva ce ti-ai dori sa-ti vezi semenii facand, chiar si doar din respect pentru toate aceste eforturi pe care voi si altii ca voi le-au facut in zilele acestea?

D.B.: Da, AjutorSpitale a fost un proiect de voluntariat extraordinar, care s-a coagulat într-un timp record cu ajutorul oamenilor minunați care s-au implicat. Împreună am reușit să găsim soluții și să răspundem cu rezultate concrete nevoilor spitalelor și cadrelor medicale în perioada stării de urgență. Apropo de ce discutam mai devreme, AjutorSpitale este și un exemplu foarte bun de replicare a unui model de colaborare, exersat de noi de ani de zile prin tehnologia platformei 2Performant, este, dacă vrei, o altă zonă în care am reușit să aplicăm principiile de colaborare la distanță între 2 parteneri: mediul de business și resursele sale, cu sistemul medical și nevoile acestuia în pandemie.

Am dezvoltat un model de colaborare și de rezolvare a unor probleme din societatea noastră care cred că poate fi un exemplu pentru inițiative viitoare.

Ce aș spune acum ca mesaj? Simplu. Purtați mască, păstrați distanța, spălați-vă pe mâini! Cred că aceste reguli sunt esențiale, de bună creștere până la urmă, în perioada asta specială pe care o trăim.