1. Zile libere în Italia: Pentru ce evenimente se acordă zile libere plătite?

Pe lângă concediul de odihnă, legislația muncii din Italia, în funcție de evenimentele din viața fiecăruia, prevede o serie de zile libere acordate salariaților, zile care sunt, în general, plătite. Astfel, angajații din Italia pot primi zile libere pentru căsătorie, nașterea unui copil sau decesul unei rude și, în funcție de fiecare eveniment în parte, numărul acestor zile poate fi cuprins între două și 15 zile.

2. Ești angajat în Italia? Iată când trebuie să faci controale medicale

Angajatorii din Italia au obligația ca, permanent, să monitorizeze starea de sănătate a salariaților. Pentru aceasta, angajatorul trebuie să dispună controale medicale în care să se verifice compatibilitatea dintre starea de sănătate a angajatului și condițiile din mediul de lucru. Ei trebuie să pună la dispoziția angajaților un mediu de lucru care să nu pună în pericol sănătatea acestora sau să le agraveze probleme de sănătate deja existente.

3. Munca la domiciliu în Italia: Ce este și cum se poate presta aceasta

Munca la domiciliu este, de cele mai multe ori, întâlnită în cazul angajaților care locuiesc la o distanță mare față de spațiul de lucru pus la dispoziție de către angajator, iar acest lucru îl împiedică pe angajat să ajungă într-un timp rezonabil la serviciu și dă posibilitea anumitor categorii de angajați să petreacă mai mult timp acasă. Lucrul de acasă înseammnă că desfășurarea activității pe care salariatul a convenit-o cu angajatorul se va face de acasă sau dintr-un alt spațiu la care angajatul are acces și este diferit de unul dintre spațiile pe care angajatorul îl pune la dispoziția salariaților săi.

4. Munca la negru în Italia: Cum se poate raporta și ce riscuri implică această acțiune

În foarte multe țări din lume există fenomenul muncii la negru, iar Italia nu face, nici de această dată, excepție. Acest fenomen îi afectează nu numai pe cetățenii italieni, ci și pe cetățenii proveniți din alte țări membre ale Uniunii Europene, inclusiv pe cei români. Dacă o persoană lucrează pentru o firmă din Italia și contractul său de muncă nu a fost înregistrat, poate face o plângere la autoritățile italiene din domeniul muncii.

5. De curând, în Italia s-a schimbat modul în care se acordă bonurile de masă

După jumătatea anului, în Italia, au apărut noutăți privind bonurile de masă, mai exact în ceea ce privește acordarea lor unor noi categorii de angajați, a zilelor în care pot fi ele folosite și a numărului de bonuri care pot fi folosite la o singură achiziție. Mai exact, bonurile de masă se pot acorda și angajaților part time, dar și colaboratorilor unei firme, se pot folosi și în zile nelucrătoare și se pot cumula, dar maximum opt astfel de bonuri.

6. În Italia, pentru primele trei zile de concediu medical nu va mai fi necesar un certificat de la doctor

Angajații din Italia nu vor mai avea nevoie, în curând, de prezentarea la angajator a unui certificat medical pentru primele trei zile ale concediului medical. În schimb, salariații cu probleme medicale vor da o declarație pe propria răspundere în care își vor evalua starea de sănătate.

7. Condițiile în care se pot angaja minorii în Italia și muncile pe care le pot presta aceștia

Tinerii din Italia au posibilitatea de a lucra și înainte de împlinirea vârstei majoratului, dar ei nu pot presta activități periculoase pentru dezvoltarea lor psihică și fizică sau activități care le pot afecta sănătatea și care nu le mai pot permite să-și finalizeze studiile.

8. Concediile în Italia: E nevoie de acordul firmei pentru efectuarea concediului de odihnă?

În Italia, legislația muncii stabilește că un angajat, pentru a putea pleca în concediu și pentru a nu fi considerat “absent nemotivat”, are nevoie de acordul angajatorului. Altfel spus, concediul de odihnă trebuie aprobat. Legislația muncii din Italia nu specifică dacă angajatul riscă demiterea, în cazul în care pleacă în concediu fără acordul angajatorului.