Poliția rutieră din Italia („Polizia stradale”) face parte din Poliția Statului și se ocupă cu controlul și gestionarea traficului rutier. Printre activitățile principale ale poliției rutiere se află și prevenirea rănirilor sau chiar a deceselor generate de accidentele auto. Pentru a reduce numărul accidentelor, poliția rutieră verifică respectarea vitezei maxime admise pe anumite tipuri de drum.

Una dintre metodele folosite pentru a verifica respectarea limitelor de viteză este utilizarea aparatului radar (fix sau mobil). Pentru a putea fi considerat un radar amplasat legal, acesta trebuie să respecte o serie de condiții.

Amplasarea radarului

De exemplu, pentru a fi considerat legal, un radar nu trebuie amplasat pe un drum cu o singură bandă pe sens. Amplasarea lui trebuie să se facă întotdeauna pe un drum cu cel puțin două benzi pe sens. Acest lucru este necesar pentru ca șoferul să poată fi oprit de către un echipaj al poliției rutiere și informat asupra abaterii.

Potrivit Deciziei nr 12.231 a Curții Supreme de Casație, pentru ca o amendă să fie validă, radarul trebuie amplasat pe un drum cu cel puțin două benzi pe sens, altfel amenda este anulată. În această decizie se precizează că radarul trebuie amplasat pe un sector de "stradă urbană de circulație". Conform articolului 2 din Codul rutier, o asemenea stradă este cea care are cel puțin două benzi pe sens, poate avea o bandă dedicată circulației mijloacelor de transport în comun și pe partea dreaptă un trotuar.

Alte situații în care se poate contesta amenda

Pe lângă situația de mai sus, mai sunt și alte situații în care se poate solicita anularea amenzii, pe baza unor decizii date în cazuri similare:

  • existența unui indicator de avertizare asupra existenței radarului: prezența radarului trebuie să fie anunțată printr-un indicator cu cel puțin 400 de metri înainte;
  • vizibilitatea radarului: acest dispozitiv de măsurare a vitezei trebuie să fie vizibil, altfel se poate contesta procesul-verbal întocmit de agenții de poliție;
  • instalarea ilegală a radarelor: radarele se pot amplasa doar pe drumurile cu o rată mare a accidentelor rutiere. Dacă această condiție nu este îndeplinită, amenda se poate considera ilegală;
  • mai multe benzi, mai multe avertizări: în cazul în care drumul are mai multe benzi, indicatoarele cu limita de viteză valabilă pe acel sector de drum se pot amplasa și pe partea stângă a drumului, nu numai pe partea dreaptă, în așa fel încât limita de viteză să fie vizibilă și pentru cei care circulă pe benzile de lângă axul drumului;
  • operarea radarelor: un radar nu poate fi operat de o companie privată, ci doar de o instituție publică;
  • depășirea cu o valoare mică a limitei de viteză: se poate contesta amenda în cazul depășirii cu puțin a limitei de viteză datorită intervalului de toleranță al aparatului radar;
  • girofarurile mașinii de poliție trebuie să fie pornite: mașina de poliție în care se află agenții care constată încălcarea restricției de viteză trebuie să aibă sistemele de avertizare luminoasă (girofarurile) pornite, altfel amenda se poate considera ilegală;
  • constatarea depășirii vitezei pe autostradă: sunt considerate ilegale procese-verbale de contravenție întocmite de către Poliția Municipală pe orice autostradă din Italia. Pe autostradă, constatarea depășirii vitezei o poate face doar Poliția Statală.