Potrivit legislației italiene, comercianții din această țară pot oferi pentru toate produsele puse în vânzare, două tipuri de garanții: una legală  și una comercială.

În timp ce garanția legală trebuie acordată obligatoriu și gratuit de orice comerciant, fiind un drept minim al oricărui consumator, cea comercială este opțională, comercianții având voie să stabilească dacă o acordă, pentru care produse și în ce condiții.

1. Garanția legală

Toate produsele cumpărate în Italia sunt acoperite de o garanție legală și niciun comerciant nu poate refuza să o furnizeze. Termenul de garanție pentru produsele noi este de doi ani, iar pentru produsele second-hand el poate scădea la un an.

În perioada de garanție, vânzătorul este responsabil pentru a repara prejudiciul cauzat de achiziționarea unui produs defect, indiferent de modul în care acesta a fost cumpărat: din magazin sau online, de pe un site.

În privința regulilor de acordare a garanției, este important să știți că, în calitate de cumpărător, aveți la dispoziție două luni de la sesizarea defectului pentru a informa vânzătorul. Reglementările mai prevăd că, în situația în care defecțiunea a apărut în primele șase luni de la achiziție, vânzătorul este obligat să aducă dovezi că produsul vândut nu era defect. În schimb, dacă au trecut mai mult de șase luni de la achiziție, cumpărătorul este cel care trebuie să furnizeze dovezi că produsul era defect.

Consumatorul poate apela la orice service pentru o expertiză, dar service-ul nu este obligat să facă o expertiză în urma acestei solicitări. În cazul unui proces, judecătorul poate accepta această expertiză sau poate solicita opinia unui expert independent.

Inclusă în garanția legală este și garanția pentru defecte ascunse, ce permite repararea sau înlocuirea produsului, însă doar dacă utilizatorul bunului aduce dovezi privind existența unui astfel de defect. Un defect ascuns poate fi definit ca un defect ce nu a fost cunoscut de cumpărător la momentul achizitiei și nici nu putea fi descoperit de acesta prin metode simple de verificare (de exemplu, un dispozitiv electric ce se încălzește excesiv și nu mai funcționează după o perioadă de la punerea lui sub tensiune).

Consumatorul are dreptul la reparații gratuite

În baza garanției legale, pentru produsele defecte sau neconforme, comerciantul este obligat să le repare, să le înlocuiască, să le reducă prețul sau chiar să înapoieze banii cumpărătorului. Totuși, există o ordine a măsurilor ce urmează a fi aplicate. Mai exact:

  • în prima fază se repară sau se înlocuiește produsul, în funcție de dorința consumatorului, gratuit și într-un termen rezonabil de timp (dar această perioadă nu este definită exact);
  • apoi, dacă repararea sau înlocuirea produsului nu se poate face, se apelează la returnarea banilor sau aplicarea unui reduceri la achiziția altui produs. Legislația nu prevede și un termen pentru implementarea acestor măsuri.

Trebuie să știți că produsul reparat sau înlocuit nu este acoperit de o nouă garanție, ci termenul legal, de doi ani, este doar prelungit cu perioada necesară reparării sau înlocuirii produsului.

În cazul în care nu se gasește o soluție amiabilă, se poate deschide un proces împotriva vânzătorului, în termen de 26 de luni de la data livrării produsului.

2. Garanția comercială

Garanția comercială este garanția oferită de vânzător, fiind opțională (deci comerciantul decide dacă o acordă și în ce condiții), și nu influențează garanția legală.  Această garanție suplimentară poate fi oferită direct de vânzător, de către producător sau un terț garant.

Durata acestei garanții poate fi de la unu la cinci ani, dar în majoritatea cazurilor este de doi ani. Produsele scumpe au, de obicei, o garanție prelungită care se aplică anumitor componente.

Garanția comercială nu este întotdeauna gratuită, comerciantul având dreptul să solicite o plată suplimentară pentru acordarea acestui serviciu.

În cazul garanției comerciale, vânzătorul trebuie să o furnizeze într-un document scris sau într-un format durabil și accesibil la solicitarea cumpărătorului. Documentul menționat trebuie să conțină elemente precum:

  • durata garanției,
  • acoperirea ei geografică,
  • datele de contact ale companiei ce o asigură,
  • un rezumat al garanției legale.

De asemenea, trebuie să stipuleze că acea garanție comercială nu limitează garanția legală, ci o extinde.